Viden om leg og læring

Hvad lærer børn når de leger?

Hvad lærer børn når de leger?

Leg er livsvigtig for børn Leg er den vigtigste aktivitet for børn, når det handler om udvikling og vedligeholdelse af vigtige livskompetencer som for eksempel ægte initiativ, ansvarlighed, udholdenhed, nysgerrighed, impulskontrol, sociale grænser, risikotolerance og...

læs mere
Hvad er leg?

Hvad er leg?

Leg er både en sindstilstand og en aktivitetsform Det kan være svært at definere præcis hvad leg er, selvom vi alle jo godt ved, hvad det vil sige at lege. Leg føles næsten lige så naturligt, som at trække vejret, og vi ved at det har betydet meget i vores egen...

læs mere
Flow – når leg er afstressende

Flow – når leg er afstressende

Nyere forskning viser en interessant sammenhæng mellem leg, læring og kreativitet. Den ungarske psykolog, professor Mihaly Csikszentmihalyi er kendt som ophavsmanden til teorien om flow. Flow er, når vi glemmer tid og sted, og fordyber os i en aktivitet, samtale eller...

læs mere
Når læring er en leg

Når læring er en leg

Børn leger lige så snart de kan komme afsted med det, de synes det er sjovt, og de kan slet ikke lade være. De fleste voksne vil også mindes deres barndom ud fra legeprægede oplevelser. Hans Henrik Knoop, psykolog og lektor i antropologisk pædagogik på Danmarks...

læs mere
Læringsstile

Læringsstile

Hvad er læringsstile? Hvis du skal lære noget nyt og svært i skolen, på arbejdet eller bare lære at håndtere en ny telefon, hvordan vil du så helst lære det? Vil du læse en tekst, lytte til nogen der fortæller det, se det på video, diskutere det med andre eller...

læs mere
Hvilken læringsstil har mit barn?

Hvilken læringsstil har mit barn?

Læringsstile og barnets alder Helt små børn lærer først via den kinæstetiske sans (gøre). Med hele kroppen indhenter de informationer og skaffer sig de grundlæggende færdigheder. Efter den kinæstetiske sans udvikles den taktile sans (røre), hvor børn lærer ved at tage...

læs mere
Teorien om de mange intelligenser

Teorien om de mange intelligenser

Harvard professor Howard Gardner definerer intelligens i sin bog 'Frames of Mind' således: "Evnen til at formulere og løse problemer samt udformning af produkter, der er værdsat i mere end en kultur". Intelligensens mange facetter Den dag i dag opfattes intelligens...

læs mere