Nyere forskning viser en interessant sammenhæng mellem leg, læring og kreativitet. Den ungarske psykolog, professor Mihaly Csikszentmihalyi er kendt som ophavsmanden til teorien om flow.
Flow er, når vi glemmer tid og sted, og fordyber os i en aktivitet, samtale eller opgave og alt andet uvedkommende forsvinder. I flow-tilstanden kan man blive kreativ, være åben for læring, føle sig lykkelig, føle at livet giver mening, og det kan endda være stressdæmpende. Der kan være mange måder, at nå til flow-tilstanden, men ofte er det det børn oplever, når de er opslugt af en god leg.
Den amerikansk legeforsker Brian Sutton-Smith, der har mere end 50 års forskning bag sig, siger det sådan: ”Det modsatte af leg er ikke arbejde, men depression”, og det er helt på linje med forskning i stress, der viser, at vi bliver syge, hvis vi kun arbejder og aldrig holder fri, det vil sige hvis vi aldrig foretager os noget, der ikke er nødvendigt eller påtvunget.
Kilder: carsten-jessen.dk, edu.au.dk