Formål: Kendskab til forskellige beslutningsformer/styreformer. Overveje hvilke former, der fungerer godt i hvilke situationer
Varighed: Ca. 1 time
Antal børn: ca. 8-20
Materialer: Poser med det samme ”byggemateriale” fx pap, papir, lim, tape, grene, farver o.l. – alternativt Lego
Aktiviteten:
Del børnene op i 2-4 grupper, og fortæl, at de skal bygge en by hver. De har 20 minutter.
Grupperne går i hvert deres lokale, hvor de ikke kan se eller høre den/de andre grupper.
Giv hver gruppe en instruks om, hvordan de bestemmer, hvad der skal bygges i deres by:
- Gruppe 1: Udpeg ét barn, som bestemmer det hele (diktatur)
- Gruppe 2: Der skal være flertal, for at noget kan blive bygget. Børnene stemmer om det de skal bygge (demokratisk flertalsbestemmelse)
- Gruppe 3: Alle skal være enige for at bygge noget (konsensus)
- Gruppe 4: Ingen bestemmer noget alle må gøre det, de har lyst til (anarki)
Gå rundt mellem grupperne, og bak op om deres ’styreformer’, mens de bygger.
Når tiden er gået, samles alle grupper, og viser deres byer frem.
Afrunding og evaluering
Spørg én gruppe ad gangen, hvordan de fandt ud af, hvad de skulle bygge. Fortæl børnene, at de havde forskellige ’styreformer’, da de skulle bygge deres byer.
Spørg børnene:
- Hvad gik godt?
- Hvad var svært ved jeres ’styreform’?
- Var det en god måde at bygge en by på?
- Var det retfærdigt?
Tal om hvilke ’styreformer’ der er forskellige steder, fx hjemme i familien, i gruppen, i boligområdet, i klubben, i skolen, i Danmark, i verden.